Piertrix.reismee.nl

Van Canberra naar Sydney

Canberra is een echte ambtenarenstad dus in het weekend gedeeltelijk uitgestorven. Wel een ruim opgezette stad en doet ons denken aan Washington . Hebben het War Memorial bezocht en dat is natuurlijk zeer indrukwekkend. Het Memorial is prachtig gelegen op een heuvel met in de verte uitzicht op Capitol Hill (vandaar de relatie met Washington) Langs de hele route zijn verschillende herdenkingsmonumenten gelegen die naar de verschillende oorlogen verwijzen waaraan Australische en in ANZAC verband ook Nieuw Zeelandse militairen hebben deelgenomen. Heel indrukwekkend. De rest van de stad heeft niet zo veel indruk op ons gemaakt maar je moet het gezien hebben. Via een omweg door het Tallaganda NP (prachtige weg maar alleen geschikt voor 4-WD en met droog weer), Monga NP en Budawang NP naar Batemans Bay aan de kust. Onderweg prachtige vergezichten en bergwegen met zeeeeer scherpe bochten en het gevoel soms in een rollercoaster te zitten.

Batemans Bay is prachtig gelegen aan de uitloper van de Clyde River in zee/baai. Leuk stadje en met het prachtige weer zalig om aan het strand te zitten. De kustweg verder noordelijk gevolgd en onderweg diverse leuke historische stadjes gezien en bekeken. Bij Lake Canjola, een schitterend groot meer met mooie blonde duinen (bijna Nederlandse duinen!), een tijdje doorgebracht en even langs gegaan bij het beach house in Sussex Inlet van Peter en Colette. Daarna via wederom een prachtig meer, St.George Basin, aan de Jarvis Bay in Huskisson aangekomen. Geweldige plek om te surfen met hele hoge golfen. Hebben met bewondering naar alle beachboy's gekeken die met of zonder stok op hun boards balanseerden. Met dit weer (27 graden) een genot om vanaf een terras met een een glas wijn te bewonderen.

Verder noordelijk bij het plaatsje Nowra een Airborn museum at HMAS Albatross bezocht en via de Tourist Drive 7 naar Kangaroo Valley gereden. Een prachtige weg met heel veel bochten, rotsen en bomen. Is trouwens ook het jongste wijngebied van NZW. In dat gebied ook de Fitzroy Falls bezocht; een schitterdende waterval met 670 meter verval. Kunt het via een mooie wandeling van alle kanten bekijken. Alleen voor de lookout moet je geen hoogtevrees hebben! In dat park ook de Supurb Lyrebird (2) gezien en vooral gehoord. Lijkt wel het geluid van een videospel. Deze vogel lijkt op een kleine pauw en heeft een geweldig reportoire, van flipperkast geluiden tot ketting zaag, afgewiseeld met fluiten en echte vogelgeluiden. We hebben met verbazing staan kijken en luisteren. Bijzondere ervaring. De weg vervolgt naar Kiama, een heerlijk stadje aan zee en met een gezellig centrum, een prachtig strand en een blow hole! Spectaculair om te zien hoe de zee zich door een gat (hole) stort om vervolgens een enorme fontijn (blow) van water te produceren.

Onze toer loopt ten einde en het hotel voor Sydney geboekt. De weersverwachting voorde komende dagen is geweldig, 25-27 graden! Na een slechte, natte zomer zijn zelfs de mensen hier bijzonder. Nog wat mooie kustplaatsen, historische vuurtorens en meren (Lake Illawarra) onderweg bekeken en via de Sea Cliff Bridge (bijzondere weg geplakt aan de rotsen boven zee) in Sydney aan te komen.

Sydney is geweldig, vooral met dit prachtige weer. Hebben een heerlijk hotel op The Rocks en blijken met ons neus in de boter te vallen want het is de avond van de officiele opening van het hotel. Een kamerorkest op de eerste etage zorgt voor de muzikale ondersteuning, 's avonds opgevolgd door een Italiaanse zanger. Rode loper, belangrijke (internationale) gasten en de meest prachtige hapjes en drankjes, die ook ons worden aangeboden maar door ons netjes worden geweigerd. Wij gaan lekker eten bij de haven. De aangebodenen privé rondleiding accepteren wij wel. Prachtig om te zien hoe ze van een heel oud gebouw een prachtig trendy hotel hebben gemaakt met binnenplaatsjes en terrassen op de meest bijzondere plekken in het gebouw. Onze aanwezigheid die avond was natuurlijk een foutje! Hadden ze hun internetsite daarop maar moeten aanpassen! Voor al het ongemak kregen wij een fles wijn op de kamer aangeboden.

Genoten van Sydney en van de prachtige cruise door Sydney Harbour. Zaten met maar 20 mensen op een hele grote boot (geschikt voor 200 personen) en dan met zon en 27 graden! 's Avonds aan de haven op het buitenterras nog heerlijk gegeten. Een mooiere afsluiting van onze Australie-toer hadden wij ons niet kunnen wensen. Op weg naar de familie nog even via Bondi-beach. Leuke,trendy badplaats met prachtig wit strand en veel jonge mensen die in zee met hun surfboard liggen te wachten op de hoge golfen.

Aankomst bij Peter en Colette natuurlijk weer heel gezellig en omdat het weer geweldig is wordt besloten naar de Blue Mountains te gaan. Dus volgende dag met ze op pad. Blijven in herhaling vallen maar wederom indrukwekkend. De weg er naar toe (vanaf hun huis 2 uur rijden) is al een plaatje met alle bomen in herfstkleuren. Aangekomen bij Echo Point lookout prachtig zicht op de Three Sisters (prachtige rotsformatie bestaande uit drie delen), de Jamison Valley, Tablelands (hoogvlakte) en de rotsen (geel en rood van kleur). Enorm wijds en groen is de valley. Wij nemen de Scenic Railway van de top van de rotsen naar de bodem van de valley (meest steile railway ) en vandaar een prachtige boardwalk door het regenwoud. Terug naar boven met de Scenic Kabelbaan (Zwitsers fabrikaat) . Geweldig, geweldig. Nog even via een prachtig leuk stadje, Leura, naar huis. Jullie even lekker maken. Het is om 18.00 uur nog steeds 27 graden!

Het volgende verslag zal thuis in Nederland geschreven worden dus dit is ons laatse verslag uit Australie. Hebben genoten van jullie reacties en hopelijk hebben wij jullie een beetje mee kunnen laten reizen met ons. Het waren impressies dus daarnaast nog zoveel meer gezien en beleefd maar dat horen jullie nog wel!

Lieve groet van ons en tot ziens thuis!

Pierre & Trix

Rob Hahn

Prachtig reisverslag.

Zo kunnen wij ook meegenieten!

Rob en Anja

Yvon

Hallo lieverds, fijn dat jullie zulk mooi weer hebben op je laatste vakantiedeel. Ben wel jaloers. Misschien nemen jullie het wel mee hier naar toe. Ben wel benieuwd naar de rest van de foto's en film. Ziet er allemaal schitterend uit. Geniet nog even met de familie en een hele goede reis terug. Is wel snel gegaan die 7 weken, maar zal blij zijn als ik jullie weer in levende lijve zie. Dikke kus

Jacques en Anny

Hallo lieverds.
Wat een belevenissen zeg. Wij zouden wel eens willen weten hoeveel kilometer jullie gereden hebben?
Het wordt voor jullie wel wennen terug in ons kikkerlandje.
Wij hopen jullie heel snel weer te zien. Groetjes en unne dieke knoevel van Jacques en Anny

Wenda

Hallo lieve mensen, wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt. Ik heb genoten van de reisverslagen en foto's. 7 weken zijn waarchijnlijk voorbij gevlogen.
Een goede terugvlucht gewenst en bereid je voor op andere temperaturen hier. Maar met de zomer voor de deur kan het natuurlijk nog veranderen.....
Tot gauw en liefs,
Wenda

Anja en Rob

Lieverds,
Goede reis terug en bedankt voor zoveel informatie en mooie foto's! We hebben er van genoten. Time flies when you're having fun!

Alles is lekker groen geworden dus jullie "tuintje"zal er weer prachtig bij staan. Home Sweet Home en met dit reisverslag en de foto's zullen jullie nog vele keren aan de mooie reis herinnerd worden!
Ook een dikke Knoevel van ons :-))
Rob en Anja

Carl en Petra

Jammer voor jullie dat de trip ten einde loopt en jammer voor ons dat we geen reisverslagen meer krijgen. Wat hebben ook wij ervan genoten. Geniet de laatste dagen nog even en safe home.
Liefs,
Carl en Petra