Piertrix.reismee.nl

Eden naar Canberra

In New South Wales onze reis vervolgt via de Princess Hwy naar het Killer Wale stadje genaamd Eden. Het ligt aan de Twofold Bay en daar komen tussen mei en september de killer wales (Orka's) tijdens hun migratie vanuit de koude antartische wateren naar het noorden. Zijn dus een beetje te vroeg (of te laat). Wel even naar het Killer Wale museum geweest. De killer wales in Seaword (Florida) doen van die leuke dingen en zien er dan ook vriendelijk uit maar in het eggie zijn die tanden en die bek toch wel erg groot en dreigend.

Het weer werkt op alle fronten mee dus nog steeds blauwe lucht en rond de 22 graden. We vervolgen onze weg langs de Sapphire Coast zoals dat hier genoemd wordt en onderweg verschillende hele leuke vissersdorpen bezocht. Vooral voor de pleziervisser een eldorado en wij hebben met bewondering staan kijken bij een oude werf/boardwalk waar de nodige prachtige grote vissen naar boven werden gehaald. Daar stellen onze Noordzeevisjes aan de kust van IJmuiden niets bij voor! Surfers en duikers kunnen hier ook hun hart ophalen en dan die zee!!! Zo mooi die kleur en de helderheid.

Om Canberra, de hoofdstad van Australie, te zien moeten wij toch het binnenland in. Via een prachtige glooiende weg met aan beide zijden in de verte de bergen naar Cooma gereden. Cooma is voor enkele weken terug nog noodgebied geweest door hevige overstromingen. De gevolgen daarvan zie je om je heen. Wegen die kapot en nu onder constructie zijn. Ontwortelde bomen, rotsblokken en ladingen landverschuivingen, je kunt je ogen niet geloven. Ook dat is de natuur! Wat vooral tijdens deze reis indruk op ons heeft gemaakt zijn de hoeveelheid bosbranden die in Tasmanie, South Australia, Victoria en dus ook in New South Wales, kort of lang geleden, hebben plaatsgevonden en wat de gevolgen daarvan zijn. Wij hebben o.a. door een natuurpark gereden waarvan de grond nog aan het nasmeulen was maar waar een paar honderd meter verderop een café/hotel stond die gelukkig gespaard is gebleven. Reken maar dat die mensen zeer benauwde momenten hebben gehad! Best bizar. Ons is trouwens uitgelegd dat die branden (natuurlijk niet die, die uit de hand zijn gelopen) ook een doel dienen en dat het vooral voor de eucalyptusbomen voor verjonging zorgt. Leg dat maar eens uit aan de mensen die hun huizen zijn kwijtgeraakt! Afgelopen jaar, 2011, is helemaal een rampjaar geweest en is ontzettend veel natuur verwoest. Toen is het dus wel helemaal uit de hand gelopen. Maar de natuur hersteld zich wonderbaarlijk snel.

Wordt vervolgt...............

Marieken

Hallo lieve luidjes, bedankt weer voor jullie updates per sms of email! Het is en blijft een feest om elke keer weer een bericht van jullie te ontvangen. Het zal afkicken worden als jullie weer terug zijn. Heel veel plezier nog en tot horens maar weer. Liefs M.

Yvon

Wat een prachtige dingen hebben jullie gezien. Jammer van de Orka's. Still forty days to go. Dikke kus

Jacques en Anny

Wat is het leuk om dat allemaal met jullie mee te mogen beleven.
Trouwens de complimenten voor de manier van schrijven.
groetjes Jacques en Anny.

Guus en Marian

Super gaaf.....het is maar goed dat je alle verhalen opschrijft, want volgens mij kun je dat niet allemaal onthouden in je bovenkamer. Op deze manier heb je straks een prachtig boekwerk. Wij hebben daar dan inmiddels al van genoten. Liefs Guus en Marian

Rob en Anja

Wat een plezierige schrijfstijl. Ook van ons de complimenten! Heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten! De foto's zijn een genot om naar te kijken en omdat Nederland het met het weer "even" af laat weten zijn we best een ietsie pietsie jaloers om zulke blauwe luchten op de foto's te zien. Vliegtuigen ontbreken natuurlijk ook niet en dat zijn mooie oudjes Pierre! Geniet niet met mate en we kijken weer naar de volgende verslagen uit!!
Lieve groetjes Rob en Anja